неділю, 12 березня 2017 р.

Тарас Шевченко жити буде – поки на землі житимуть люди.


Тема: Тарас Шевченко жити буде – поки на землі житимуть люди.
Мета: удосконалювати вміння самостійно вивчати творчість поета, продовжити ознайомлення учнів з красою, неповторністю, чарівністю Шевченкового слова, значенням творчості Т.Шевченка для українського народу, показати, як шанують його пам’ять, викликати бажання глибше пізнати його життєвий шлях; розвивати читацькі інтереси, пам’ять, мислення; виховувати в учнів любов і шану до народного поета.
Тип уроку: усний журнал з використанням інтерактивних методів навчання.
                                    Хід уроку:

І. Організаційна частина.
1. Привітання.
Всі мерщій сідайте, діти!
Домовляймось не шуміти,
На уроці не дрімати,
Руки вчасно піднімати.
У нас сьогодні – ніби свято,
Гостей зібралося багато.
Вітаємо вас, наші любі.
У світлій, затишній оселі.
Нехай урок наш для вас буде,
Як пісня – дзвінким та веселим.

ІІ. Оголошення теми уроку.
Читання епіграфу:
Тарас Шевченко жити буде, поки на землі житимуть люди.

Ну що б, здавалося, слова…
Слова та голос – більш нічого.
А серце б’ється – ожива,
Як їх почує!.. Знать од Бога
І голос той, і ті слова
Ідуть меж люди!
(Т.Шевченко)

ІІІ. Розповідь учителя.
 Сьогодні ми будемо говорити про життєвий та творчий шлях геніального сина українського народу Т.Г. Шевченка. Це він мав справді «Од бога і голос, і ті слова», які пішли «меж люди».

Навіть у найтяжчі часи у родинах українців збереглися книги з його творами. А ті, кого лиха доля в пошуках кращого життя гнала на чужину, разом з Біблією, грудочкою рідної землі везли в ті далекі краї «Кобзар» Т.Шевченка. Він разом з ними промовляв:

«…Я так люблю
мою Україну убогу».
В автобіографії Т.Шевченка сказано: «Історія мого життя становить частину історії моєї Батьківщини».
У цих словах розкривається зміст його життєвого шляху.

Кобзарем його ми звемо,
Так від роду і до роду.
Кожен вірш свій і поему
Він присвячував народу.


І тому в сім’ї великій,
У цвіту садів прекрасних,
Буде жити він навіки,
Як безсмертний наш сучасник.

ü Виступ «Експертів»(учні з доповіддю)
Будемо рухатись життєвим шляхом поета, починаючи з самого його дитинства. Отже - цікаві факти з життя Тараса Григоровича Шевченка:
Автопортрет зі свічкою 
  • 9 березня 1814 року у родині простих селян-кріпаків народився Тарас Шевченко, якого небезпідставно вважають основоположником літературної української мови.

  • Навесні 1838-го художник Карл Брюллов викупив молодого Шевченка з кріпацтва, заплативши 2500 рублів (ці гроші Брюллов отримав з продажу портрета Жуковського). Нарешті вільний, Шевченко вирішив здобувати освіту в Академії мистецтв.

  • 1845 року Шевченко створює 12 картин, вартість яких становила 5 рублів сріблом.

  • Без участі культурних діячів Російської імперії, Шевченко, скоріш за все, ніколи б не вибрався з ролі кріпака-живописця. Так вважають деякі російські історики.

  • Тарас Шевченко був дуже різносторонньою особистістю. Не зважаючи на свої яскраві націоналістичні та патріотичні переконання, він перебував у друзях багатьох знатних росіян.

  • Крім тяги до письменництва, Шевченко володів безліччю інших талантів, один з яких оцінили художники-іконописці, до яких потрапив юний поет після смерті батьків. Там він дуже швидко освоїв початкові вміння у живописі, тому його поміщик Енгельгардт вирішив відправити Шевченка до Петербурга, щоб удосконалити майстерність свого кріпака. Там і оцінили здібності майбутнього Кобзаря тогочасні представники культури - Брюллов, Жуковський та Венеціанов. Саме вони доклали зусиль для визволення Шевченка з кріпацтва, заплативши доволі велику суму для того часу - 2500 рублів.

  • Найбільш відомою книгою Шевченка звичайно ж є "Кобзар", якій присвячено цілий музей у Черкасах (єдиний на весь світ у своєму роді). Зібрані у "Кобзарі" вірші перекладені на понад сотню мов світу. Більше ніж 8 мільйонів копій - таким був тираж книги за часів радянського союзу, а за часів життя автора перевидавалася 4 рази.

  • Перебуваючи у членстві Кирило-Мефодіївського товариства, Шевченко висував ідеї автономного статусу України та інших слов'янських держав, і столицею такої багатонаціональної держави він бачив місто Київ, а не Москву.

  • Основна освіта українського митця тривала лише два роки. Її він здобув у церковно-прихожанській школі.

  • Причиною заслання  Шевченка до Оренбурга рядовим були його неприйнятні для Миколи І висловлювання. Окрім цього, поету було заборонено займатися творчістю. Однак цю заборону він ігнорував. Саме у Оренбурзі Тарас Григорович написав більшу частину своїх повістей. Це стало можливим завдяки добродушності російських офіцерів, яким підпорядковувався письменник.

  • Лише на письменництві творчість видатного українця не закінчувалася. Він захопився ліпленням та гравіруванням наприкінці свого життя.

Останні дні свого життя Шевченко провів у Петербурзі. Поховали його на Смоленському кладовищі. Проте за день до своєї смерті, у свій день народження, 9 березня, поет попрохав свого вірного друга Григорія Честахівського, щоб у разі його смерті похорон відбувся у місті Канів. Останнє бажання видатного митця виконали лише через два роки. 

ü Конкурс «Швидко і влучно» .

Задаються питання всім учасникам. Відповідає той,  хто швидше  підніме руку.

-У якій родині народився хлопчик ?
-Ким був батько Т.Шевченка?
-Дівоче прізвище матері Т.Шевченка?
-Скільки років було хлопчику, коли помирає мати?
-Які спогади були у Тараса із ім’ям Оксана?
-У скільки років став сиротою ?
-Чим займався Тарас у дяка ?
-За що била мачуха Тараса. Про який випадок ідеться?
-Який заповіт залишив батько Тараса
-Про що мріяв Т.Шевченко?
-У скільки років тікає із дому?
-Який випадок із Тарасом і його паном стався у Вільно?
-На скільки років пан уклав договір із Ширяєвим?
-Коли викупили поета з неволі?
-Коли вперше було видано «Кобзар»?
-У якому вищому закладі навчався Шевченко?
-Яким псевдонімом підписував свої прозові твори Шевченко?
-Де похований Т.Шевченко

Учитель: Молодці учні.  Біографію повторили не погано , а зараз я подивлюся  чи  запам’ятали  ви назви творів Кобзаря.

ü Продовжити або відновити назву. Хто може, зачитати напам’ять уривок поезії.
(Садок )…коло хати, мені ….(13 минало), реве та стогне .. (Дніпр широкий)…. За сонцем….(хмаронька пливе), тече вода …(в синє море, Думка), Іван (Підкова), мої

ü Перегляд  ролика про життя  Генія.
Т.Шевченко ріс дуже допитливим хлопчаком. Часто він питав від матері такі дорослі речі, що мати задумувалася над тим як відповісти.
Інсценізація «Розмова малого Тараса з матір’ю»

Хлопчик. Матусю, а правда, що небо на залізних  стовпах  стоїть?

Мати. Так синочку правда (Жінка сідає на лаву, хлопчик сідає біля неї).

Хлопчик. А чому так багато зірок на небі?

Мати. Це коли людина на світ приходить, Бог свічку запалює, і горить та свічка, поки людина не помре. А як помре, свічка гасне, зірочка падає. Бачив?

Хлопчик. Бачив,матусю,бачив. Матусечко, а чому одні зірочки ясні, великі, а інші ледь видно?

Мати. Бо коли людина зла, заздрісна, скупа її свічка ледь-ледь тліє. А коли добра, любить людей,робить їм добро,тоді свічка такої людини світить ясно,і світло це далеко видно.

Хлопчик. Матусю, я буду добрим. Я хочу, щоб моя свічечка світила найясніше.

Мати. Старайся, мій хлопчику.

Я пропоную уривок зі стрічки про кобзаря.

ü Текстова вікторина

Учні отримують картки, на яких є питання із трьома варіантами відповіді, які читає вчитель. Учні визначають правильну відповідь

У 11 років Т.Шевченко став:
А) художником Б) поетом В) сиротою

Батьки Т.Шевченка були:
А)робітниками Б) кріпаками В) панами

Тарас у дитинстві мріяв стати:
А) співаком Б) поетом В) маляром

Книга Т.Шевченка називається:
 А) «Кобзар» Б) «Чумаки» В) «Садок вишневий коло хати»

ü Поетична хвилина
Дітки, перед вами лежить надзвичайна книга – «Кобзар » Т.Г.Шевченка. я пропоную виразно прочитати ті поезії, які ви підготували на домашнє завдання.

А зараз ми подивимося ,чи уважними ви були.
Для вас вікторина : «Чи знаєш ти твори Шевченка
         ***
Поклала мати коло хати
Маленьких діточок своїх;

Сама заснула коло їх.
Затихло все, тілько  дівчата
Та соловейко не затих
«Садок вишневий коло хати».
            ***
І виріс я на чужині,.
Чого так весело було.
Господнє небо, і село,
Ягня, здається, веселилось!
І сонце гріло, не пекло!
«Мені тринадцятий минало».


Ще треті півні не співали,
Ніхто нігде не гомонів,
Сичі в гаю перекликались,
Та ясен раз у раз скрипів.
«Реве та стогне Дніпр широкий».

ü Підбери потрібне слово

Дивлюся, аж світає,
Край неба палає,
Соловейко в темнім гаї
Сонце (зустрічає).,

Не називаю її раєм,
Тії хатиночки… (гаї)

Тече вода з-під явора
Яром на долину.
Пишається над водою
Червона (калина.)


Садок вишневий коло хати
Хрущі над вишнями гудуть,
Плугатарі з плугами йдуть,
Співають ідучи (дівчата),

ü А чи знаєте ви пісні Т.Г.Шевченка. Прослуховування 2-3 пісень.

ü Робота в парах. ЛОТО.

На листочках подані рядки з поезій Генія . Треба позбирати їх так, щоб утворилися строфи

Тече вода в синє море,
Та не витікає,
Шука козак свою долю,
А долі немає. («Думка»)

За сонцем хмаронька пливе,
Червоні поли розстилає
І сонце спатоньки зове
У синє море: покриває
Рожевою пеленою,
Мов мати дитину. («За сонцем хмаронька пливе»)

І мене в сім'ї великій,
В сім'ї вольній, новій,
Не забудьте пом'янути
Не злим тихим словом.(«Заповіт»)

Сем'я вечеря коло хати,
Вечірня зіронька встає.
Дочка вечерять подає,
А мати хоче научати,
Так соловейко не дає.(«Садок вишневий коло хати»)

Тече вода з-під явора
Яром на долину.
Пишається над водою
Червона калина.( «Тече вода з-під явора»)

ü Творча робота
Скласти прислів’я
Шевченко Тарас                    наче зорі.
Шевченкові твори сяють,                      мов сонце для нас.
Шевченків «Козар» -                        ніколи  не забудем.
Ми Шевченка славить будем і                       великий дар

Закріплення вивченого матеріалу
ü Бліц-турнір
Назвіть псевдонім Шевченка (Кобзар)
-Коли народився поет?
-Де народився Шевченко?
-Як називається перша книжка поета?
-У якому селі проходило його дитинство?
-Де похований Т.Шевченко?

V. Підсумок уроку.
- Завершити урок я хочу словами Шевченка:
Свою Україну любіть,
Любіть її. Бо время люте.
В останню тяжкую минуту
За неї Господа моліть…

- І нехай вогник Кобзаря завжди горить у ваших серцях, посилаючи промені любові до природи, людини, рідного слова і пече гнівом до несправедливості.
Всі ви добре працювали,
На уроці не дрімали,
Тож скажу вам у кінці:
Ви всі діти – молодці !










2 коментарі:

  1. Чудова розробка уроку, дякую ,Світлано Миколаївно, за вашу натхненну працю і цікавий підхід до створення нестандартного цікавого уроку.

    ВідповістиВидалити